Proiect de lecție
Unitatea
de învățământ: Școala Gimnazială Nr. 2 Timișoara
Propunător:
Diță Bogdan David
Data:
18.11.2014
Clasa:
A VI-A D
Aria
Curriculară: Limbă și comunicare
Obiectul/Discplina:
Limba română
Subiectul/Tema:
Modul imperativ și propoziția imperativă
Tipul
de lecție: lecție de dobândire de cunoștințe
Obiective
de referință/ competențe specifice:
2.3
utilizarea categoriilor gramaticale învăţate, în diverse tipuri de propoziţii
1.2
sesizarea sensului unităţilor lexicale noi în funcţie de context
1.3
sesizarea abaterilor de la normele gramaticale într-un mesaj oral
Obiective
operaționale:
La
sfârșitul lecției elevii vor fi capabili:
O1- să definească modul imperativ
O2- să formeze corect verbe la imperativ
O2- să transforme forma afirmativă
în forma negativă a modului imperativ
O4- să construiască enunţuri
folosind corect formele verbului la imperativ.
Strategia
didactică :
Metode și procedee didactice:
conversația,
exercițiul, explicația, demonstrația.
Mijloace
și materiale didactice:
fișe
cu exerciții, culegere, manual, catalogul, tabla, marker-ul, buretele
Forme
de organizare a clasei: frontal, individual, colectiv
Tipuri
de învățare: învățare inteligibilă
Evaluare
: formatoare, formativă.
Bibliografie:
- CIOCANIU, Cristian (coord.), ENE,
Ana(coord.), Limba și literatura română, București,
Niculescu, 2014
-CRISAN,
Alexandru. DOBRA, Sofia. SAMIHAIAN, Florentina(coord.), Limba
română –manual clasa a v-a, București, Humanitas Educațional, 2013
Secvența Lecției
|
Timp
|
Ob.
Op.
|
Conținutul Învățării
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
|||||
Metode
|
Mijloace
|
Tipuri de învățare
|
Forme de organizare
|
|||||||
C
|
G
|
I
|
||||||||
1.Moment introductiv
|
(7”)
|
Se salută elevii, după care se efectuează prezența.
Se pregătește contextul necesar desfășurării lecției. Profesorul
scrie titlul lecției pe tablă. Se verifică tema de data trecută. Se evaluează
individual timp de câteva minute(un elev) Dacă este nevoie, se va aerisi
clasa.
|
Conversația
|
Catalogul
Tabla
Fișele de lucru
Marker-ul
|
x
|
x
|
||||
2.Captarea atenției
|
(3”)
|
O1
|
Profesorul poartă o scurtă discuție teoretică despre verb, modurile și
timpurile acestuia. Introduce, astfel, tema lecției, întrebându-i pe elevi
care sunt moduri personale si impersonale si anunțând că se va discuta despre
modul imperativ
|
Conversația
|
x
|
|||||
3.Anunțarea temei și formularea obiectivelor
|
(2”)
|
Se anunță titlul lecției și obiectivele lecției. Elevii își notează
titlul în caiete : Modul imperativ și
propoziția imperativă. Elevii vor învăța să deosebească modul imperativ
de alte moduri, contextele in care apare modul imperativ, formele morfologice
ale acestuia.
|
Conversația
|
Tabla
Marker-ul
|
x
|
|||||
4.Dirijarea învățării și obținerea
performanței
|
(15”)
|
Se scriu pe tablă câteva exemple cuprinzând fapte de limbă
ilustrative pentru ce exprimă verbul, funcţiile sintactice, scriere:
1.Asezati-va la locurile voastre!
2. Inchideti cartile si deschideti caietele!
3. Am rugat-o :da-mi si mie!
4. Fii gingaş ca o floare!
5. Fii mai ordonat!(exemple)
Elevii notează exemplele în caiet, participa la joc identificand verbele
la modul imperativ.Impreuna cu profesorul, observa ca exprima o actiune
poruncita,o rugaminte,un indemn,o urare.
Profesorul noteaza pe tabla definitia modului imperativ
- cere elevilor să rezolve următoarea cerinţă:
Subliniază forma corectă a verbului „a fi” din următoarele enunţuri:
a. Fi/Fii gata de plecare în cinci minute!
b. Fi-ţi/Fiţi amabili şi politicoşi.
c. Nu mai fi/fii obraznic!
d. Fi/Fii atent la ce-ţi spun acum!
Prof.precizeaza ca imperativul nu are timpuri.Are forme diferentiate dupa doua
aspecte:afirmativ si negativ.
! Forme numai la pers.II,sg. si pl.
Functii sintactice:
Predicat vb.Nu crede mincinosii!
Pred.nominal.:Fii cuminte!
Propozitia construita cu vb. la imperativ=propozitie imperativa
|
Demonstrația
Explicația
Exercițiul
|
Tabla
Marker-ul
|
Inteligibilă
|
x
|
Formativă
Formatoare
|
|||
5. Asigurarea feedbackului
|
(20”)
|
. Se propune ca activitate rezolvarea
unor exerciţii de identificare, apoi de completare, de creare de enunţuri cu
verbe, acestea având rolul să fixeze noţiunile asimilate de elevi până la
acest moment
Profesorul precizeaza ca imperativul poate fi insotit in dialog de
substantive in vocativ pronume in nominativ, forme neaccentuate ale
pronumelui in acuzativ sau dativ, interjectii.
A nu se confunda cu formele de pers.II sg.,pl. si pers III sg. ale
modului indicativ
Ex (tu)lucrează!
(el)lucrează.
La final, dacă mai este timp, se vor face jocuri de rol unde cate doi
elevi vor trebui sa foloseasca replici cu imperativul.
|
Conversația
Exercițiul
Explicația
Joc de rol
|
Fișele de lucru
Pixurile
Tabla
Marker-ul
|
Inteligibilă
|
x
|
Formatoare
Formativă
|
|||
6. Asigurarea retenției și a transferului.
|
(3”)
|
Elevii sunt întrebați dacă au înțeles și dacă le-a plăcut felul în
care s-a desfășurat lecția, după care primesc temă pentru casă exercițiile de
pe fișă care nu au putut fi rezolvate în timpul util la oră.Dacă se rezolvă
toate exercițiile, vor primi altceva.
|
Conversația
|
Tabla
|
Inteligibilă
|
x
|
formatoare
|
|||
7. Evaluare: Evaluarea este
formativă realizându-se pe parcursul procesului de învățare. La sfârșitul
orei, profesorul va nota și va face aprecieri verbale.
|
No comments:
Post a Comment