Friday, May 22, 2015

PLAN DE LECȚIE - FONETICĂ ȘI VOCABULAR

Proiect de lecție


Unitatea de învățământ : Școala Gimnazială Nr. 2 Timișoara
Propunător : Diță Bogdan David
Data:04.11.2014
Clasa : A V-A b

Aria Curriculară : Limbă și comunicare
Obiectul/Discplina : Limba română
Subiectul/Tema :  Fonetică și vocabular
Tipul de lecție: lecție de recapitulare și sistematizare a cunoștințelor

Obiective de referință/ competențe specifice :
1.3 sesizarea unităţilor lexicale necunoscute în fluxul vorbirii, în scopul clarificării acestora
1.4 sesizarea corectitudinii/ incorectitudinii gramaticale a unui
enunţ şi/ sau a formelor lexicale
2.2 selectarea elementelor de lexic adecvate situaţiilor de comunicare  

Obiective operaționale: la sfârșitul lecției elevii vor fi capabili
O1: Să distingă între consoane, vocale și semivocale
O2:Să precizeze numărul de litere și de sunete ale unor cuvinte date
O3:Să formeze corect cuvinte prin derivare cu sufixe și prefixe
O4: Să pună în relație de antonimie sau sinonimie cuvinte date
                             
Strategia didactică :
     Metode și procedee didactice :conversația, exercițiul, explicația, demonstrația,
           Mijloace și materiale didactice : fișe cu exerciții, culegere, manual,
catalogul, tabla, marker-ul, buretele
    Forme de organizare a clasei : individual, frontal, colectiv
   Tipuri de învățare : învățare inteligibilă
Evaluare : formatoare,  formativă.
Bibliografie: - CIOCANIU, Cristian (coord.), ENE, Ana(coord.), Limba și literatura română, București, Niculescu, 2014
-CRISAN, Alexandru. DOBRA, Sofia. SAMIHAIAN, Florentina(coord.), Limba română –manual clasa a v-a, București, Humanitas Educațional, 2013


Secvența Lecției
Timp
Ob.
Op.
Conținutul Învățării
Strategia didactică
Evaluare
Metode
Mijloace
Tipuri de învățare
Forme de organizare
C
G
I
1.Moment organizatoric
(5”)

Se salută elevii, după care se efectuează prezența.
Se pregătește contextul necesar desfășurării lecției-profesorul va scrie recapitulare pe tablă, după care va împărți fișele cu exerciții elevilor. Elevii vor fi rugați să aibă la îndemână pixuri cu pastă roșie pentru a-și corecta greșelile. Dacă este nevoie, se va aerisi clasa.
Conversația
Catalogul
Tabla
Fișele de lucru
Marker-ul


x



2.Captarea atenției
(3”)

Elevilor li se prezintă tema propusă, profesorul, într-o încercare de a-i familiariza cu tema prin intermediul jocului, îi întreabă care este cel mai lung cuvânt pe care-l știu, după care îi încurajează să încerce să-l despartă în silabe.
Conversația


x



3.Anunțarea obiectivelor și a subiectului lecției
(3”)

Se anunță titlul lecției și obiectivele lecției. Elevii vor afla că vor recapitula noțiuni de fonetică și vocabular, mai exact sinonimele, antonimele, derivarea cu prefix și sufix(vocabular), vocale, consoane, semivocale, despărțirea în silabe, corespondența literă sunet(fonetică).Se așteaptă de la elevi ca la sfârșitul lecției să stăpânească aceste noțiuni.
Conversația
















Tabla
Marker-ul

x



4.Reactualizarea cunoștințelor anterioare
(11”)
O1
O2
O3
O4
Se realizează la tablă schema recapitulativă a noțiunilor teoretice vizate, însoțite de exemple.
Profesorul începe prin a întreba unul sau mai mulți elevi în legătură cu una dintre noțiunile pe care dorește să le reactualizeze, în final tratând toate noțiunile.  Se va începe cu noțiunile de fonetică, profesorul va pune întrebări clasei și va exemplifica sau corecta la tablă eventualele greșeli. Apoi se va trece la noțiunile de vocabular, unde se va proceda la fel. Încă nu se va lucra pe fișă, întrucât elevii vor participa activ, răspunzând oral, venind cu idei în legătură cu rezolvarea problemelor de reactualizare a cunoștințelor. Exemplu : în cazul noțiunii de derivare cu prefix, un elev va fi rugat să scrie la tablă un astfel de cuvânt din minte. În cazul în care cuvântul este corect, elevul va fi felicitat. Dacă nu, elevul va fi atenționat și se vor face corectările necesare.

Demonstrația
Explicația
Exercițiul
Tabla
Marker-ul
Inteligibilă
x


Formativă
Formatoare
5.Intensificarea retenției
(25”)
O1






O2









O3






O4

























Fișa de lucru va fi împărțită în două rubrici, conținând exerciții de fonetică și exerciții de vocabular. Se vor rezolva, în paralel, câte un exercițiu de fonetică și unul de vocabular de pe fișa de lucru. Elevii vor fi numiți și vor ieși la tablă pentru a rezolva fiecare punct al exercițiilor în cauză. Li se va explica de ce un anumit rezultat este corect și altul nu și se va conversa cu ei în vederea înțelegerii depline a noțiunilor.
Scopul este ca fiecare(sau cât mai mulți) elev să înțeleagă practic noțiunile studiate și să fie capabil să rezolve de unul singur, pe viitor, astfel de exerciții.
Conversația
Exercițiul
Explicația













































Fișele de lucru
Pixurile
Tabla
Marker-ul

Inteligibilă
x











































Formatoare
Formativă
6.Încheiere activității(aprecieri)
(3”)

Elevii sunt întrebați dacă au înțeles și dacă le-a plăcut felul în care s-a desfășurat lecția, după care primesc temă pentru casă exercițiile de pe fișă care nu au putut fi rezolvate în timpul util la oră.
Conversația

Tabla
Inteligibilă
x


formatoare

 FIȘĂ DE LUCRU
A.Exerciții de fonetică
1. Exemplificați patru cuvinte monosilabice și patru cuvinte plurisilabice.
2.Precizați numărul de litere și numărul de sunete din următoarele cuvinte : ghem, ghindă, cioară, ceară, gem, ciment, chin, ciulama, geam.
3.Subliniați semivocalele din cuvintele următoare : iar, fier, lua, pleacă, boier.
4. Despărțiți următorul text în silabe, punând fiecare silabă într-un dreptunghi : S-au bucurat că o colegă a câștigat întrecerea.
5.Despărțiți în silabe următoarele cuvinte: acru, artă, cupru, leoaică, rouă, activ, aerian, cadru, examen, african, constructor, punctuație, ungher.
6. Identificați diftongii și triftongii din cuvintele următorului enunț: Leoaica și lupoaica trăiau triste în cuștile lor la grădina zoologică, deoarece nu puteau să o părăsească.

B.Exerciții de vocabular

1. Găsiți antonimele cuvintelor: scund, întuneric, bărbat, departe, cocoș, folositor, apropiat, bătrânețe.
2. Găsiți sinonime pentru cuvintele: a născoci, taină, vapor, națiune, mirare, vlagă, mâncare, veșmânt.
3.Identificați prefixele din următoarele derivate: transcarpatic, nepotrivit, întrevedea, prefabrica, rechema, demonta, subestima.
4. Alcătuiți cuvinte derivate cu prefixele ne-, pre-, re-, des- și cu sufixele -oi, -uță, -icică, -oaie, -andru.
5. Alcătuiți derivate cu sufixe diminutivale de la cuvintele: masă, ied, carte, miel, floare, papuc, frunză, picior.



No comments:

Post a Comment