Proiect de lecție
Unitatea
de învățământ : Școala Gimnazială Nr. 2 Timișoara
Propunător
: Diță Bogdan David
Data:04.11.2014
Clasa
: A V-A b
Aria
Curriculară : Limbă și comunicare
Obiectul/Discplina
: Limba română
Subiectul/Tema
: Fonetică și vocabular
Tipul
de lecție: lecție de recapitulare și sistematizare a cunoștințelor
Obiective
de referință/ competențe specifice :
1.3
sesizarea unităţilor lexicale necunoscute în fluxul vorbirii, în scopul clarificării
acestora
1.4
sesizarea corectitudinii/ incorectitudinii gramaticale a unui
enunţ
şi/ sau a formelor lexicale
2.2
selectarea elementelor de lexic adecvate situaţiilor de comunicare
Obiective
operaționale: la sfârșitul lecției elevii vor fi capabili
O1:
Să distingă între consoane, vocale și semivocale
O2:Să
precizeze numărul de litere și de sunete ale unor cuvinte date
O3:Să
formeze corect cuvinte prin derivare cu sufixe și prefixe
O4:
Să pună în relație de antonimie sau sinonimie cuvinte date
Strategia
didactică :
Metode și procedee didactice :conversația,
exercițiul, explicația, demonstrația,
Mijloace și materiale didactice : fișe cu
exerciții, culegere, manual,
catalogul,
tabla, marker-ul, buretele
Forme de organizare a clasei : individual,
frontal, colectiv
Tipuri de învățare : învățare inteligibilă
Evaluare
: formatoare, formativă.
Bibliografie:
- CIOCANIU, Cristian (coord.), ENE, Ana(coord.), Limba și literatura română, București, Niculescu, 2014
-CRISAN,
Alexandru. DOBRA, Sofia. SAMIHAIAN, Florentina(coord.), Limba română –manual clasa a v-a, București, Humanitas Educațional,
2013
Secvența Lecției
|
Timp
|
Ob.
Op.
|
Conținutul Învățării
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
|||||
Metode
|
Mijloace
|
Tipuri de învățare
|
Forme de organizare
|
|||||||
C
|
G
|
I
|
||||||||
1.Moment organizatoric
|
(5”)
|
|
Se salută elevii, după care se efectuează prezența.
Se pregătește contextul necesar desfășurării lecției-profesorul va
scrie recapitulare pe tablă, după
care va împărți fișele cu exerciții elevilor. Elevii vor fi rugați să aibă la
îndemână pixuri cu pastă roșie pentru a-și corecta greșelile. Dacă este
nevoie, se va aerisi clasa.
|
Conversația
|
Catalogul
Tabla
Fișele de lucru
Marker-ul
|
|
x
|
|
|
|
2.Captarea atenției
|
(3”)
|
|
Elevilor li se prezintă tema propusă, profesorul, într-o încercare de
a-i familiariza cu tema prin intermediul jocului, îi întreabă care este cel
mai lung cuvânt pe care-l știu, după care îi încurajează să încerce să-l
despartă în silabe.
|
Conversația
|
|
|
x
|
|
|
|
3.Anunțarea obiectivelor și a subiectului lecției
|
(3”)
|
|
Se anunță titlul lecției și obiectivele lecției. Elevii vor afla că
vor recapitula noțiuni de fonetică și vocabular, mai exact sinonimele,
antonimele, derivarea cu prefix și sufix(vocabular), vocale, consoane,
semivocale, despărțirea în silabe, corespondența literă sunet(fonetică).Se așteaptă
de la elevi ca la sfârșitul lecției să stăpânească aceste noțiuni.
|
Conversația
|
Tabla
Marker-ul
|
|
x
|
|
|
|
4.Reactualizarea cunoștințelor anterioare
|
(11”)
|
O1
O2
O3
O4
|
Se realizează la tablă schema recapitulativă
a noțiunilor teoretice vizate, însoțite de exemple.
Profesorul începe prin a întreba unul sau mai mulți elevi în legătură
cu una dintre noțiunile pe care dorește să le reactualizeze, în final tratând
toate noțiunile. Se va începe cu noțiunile
de fonetică, profesorul va pune întrebări clasei și va exemplifica sau
corecta la tablă eventualele greșeli. Apoi se va trece la noțiunile de
vocabular, unde se va proceda la fel. Încă nu se va lucra pe fișă, întrucât
elevii vor participa activ, răspunzând oral, venind cu idei în legătură cu
rezolvarea problemelor de reactualizare a cunoștințelor. Exemplu : în cazul
noțiunii de derivare cu prefix, un elev va fi rugat să scrie la tablă un
astfel de cuvânt din minte. În cazul în care cuvântul este corect, elevul va
fi felicitat. Dacă nu, elevul va fi atenționat și se vor face corectările
necesare.
|
Demonstrația
Explicația
Exercițiul
|
Tabla
Marker-ul
|
Inteligibilă
|
x
|
|
|
Formativă
Formatoare
|
5.Intensificarea retenției
|
(25”)
|
O1
O2
O3
O4
|
Fișa de lucru va fi împărțită în două rubrici, conținând exerciții de
fonetică și exerciții de vocabular. Se vor rezolva, în paralel, câte un
exercițiu de fonetică și unul de vocabular de pe fișa de lucru. Elevii vor fi
numiți și vor ieși la tablă pentru a rezolva fiecare punct al exercițiilor în
cauză. Li se va explica de ce un anumit rezultat este corect și altul nu și
se va conversa cu ei în vederea înțelegerii depline a noțiunilor.
Scopul este ca fiecare(sau cât mai mulți) elev să înțeleagă practic
noțiunile studiate și să fie capabil să rezolve de unul singur, pe viitor,
astfel de exerciții.
|
Conversația
Exercițiul
Explicația
|
Fișele de lucru
Pixurile
Tabla
Marker-ul
|
Inteligibilă
|
x
|
|
|
Formatoare
Formativă
|
6.Încheiere activității(aprecieri)
|
(3”)
|
|
Elevii sunt întrebați dacă au înțeles și dacă le-a plăcut felul în
care s-a desfășurat lecția, după care primesc temă pentru casă exercițiile de
pe fișă care nu au putut fi rezolvate în timpul util la oră.
|
Conversația
|
Tabla
|
Inteligibilă
|
x
|
|
|
formatoare
|
FIȘĂ DE LUCRU
A.Exerciții de fonetică
1. Exemplificați patru cuvinte
monosilabice și patru cuvinte plurisilabice.
2.Precizați numărul de
litere și numărul de sunete din următoarele cuvinte : ghem, ghindă, cioară, ceară, gem, ciment, chin, ciulama, geam.
3.Subliniați
semivocalele din cuvintele următoare : iar,
fier, lua, pleacă, boier.
4. Despărțiți
următorul text în silabe, punând fiecare silabă într-un dreptunghi : S-au bucurat că o colegă a câștigat
întrecerea.
5.Despărțiți
în silabe următoarele cuvinte: acru, artă, cupru, leoaică, rouă, activ, aerian, cadru, examen, african, constructor, punctuație, ungher.
6. Identificați
diftongii și triftongii din cuvintele următorului enunț: Leoaica și lupoaica trăiau triste în cuștile lor la grădina zoologică, deoarece
nu puteau să o părăsească.
B.Exerciții de
vocabular
1. Găsiți antonimele
cuvintelor: scund, întuneric, bărbat, departe, cocoș, folositor, apropiat, bătrânețe.
2. Găsiți sinonime
pentru cuvintele: a născoci, taină, vapor, națiune, mirare, vlagă, mâncare, veșmânt.
3.Identificați
prefixele din următoarele derivate: transcarpatic,
nepotrivit, întrevedea, prefabrica, rechema, demonta, subestima.
4. Alcătuiți cuvinte
derivate cu prefixele ne-, pre-, re-, des-
și cu sufixele -oi, -uță, -icică, -oaie,
-andru.
5. Alcătuiți
derivate cu sufixe diminutivale de la cuvintele: masă, ied, carte, miel, floare, papuc, frunză, picior.
No comments:
Post a Comment